گریزهای مداحی

گریزهای مداحی روضه حضرت حرعلیه السلام

گریزهای بصیرت افزا از روضه ی حضرت حر بن یزید ریاحی علیه السلام

یکی از مؤلفه های مهم که باید در جان مردم تعمیق شود و نباید به عنوان یک گزاره ی عاطفی به آن نگاه کرد، بحث محبت به اهل بیت است که هم در قرآن و روایات به آن تأکید ویژه شده است. با توجه به روضه ی حضرت حر به دنبال مطرح کردن این مؤلفه در میان روضه هستیم. ابتدا بخشی از روضه حضرت حر را که مرتبط با بحث است بخوانید.

احترام جناب حرعلیه السلام به نام مادر اباعبدالله علیه السلام یعنی حضرت زهراسلام الله علیها:

حر به امام حسین(ع)-بعد از مواجهه-گفت: بخدا قسم من از این نامه‏ ها و فرستادگانى که تو میفرمائى خبرى ندارم. امام حسین به یکى از یاران خود که او را عقبه- ابن سمعان میگفتند فرمود: آن دو خورجینى را که حاوى نامه‏ هاى این مردم است نزد من بیاور! وقتى آن دو خورجین را آورد امام علیه السّلام آن نامه‏ ها را در مقابل حر ریخت.حر گفت: ما از آن افرادى نیستیم که براى تو نامه نوشته‏ اند ما مأموریت داریم وقتى با تو ملاقات نمائیم از تو مفارقت ننمائیم تا تو را در کوفه نزد عبید اللَّه ببریم. امام حسین در جوابش فرمود: مرگ بتو از این آرزو نزدیک‏تر است. سپس امام حسین بیارانش فرمود: برخیزید و سوار شوید، آنان سوار شدند و در انتظار سوار شدن زنان ماندند. وقتى زنان سوار شدند امام علیه السّلام به اصحاب خود فرمود: برگردید! هنگامى که خواستند بازگردند لشکر حر مانع شدند. امام حسین علیه السّلام به حر فرمود:
ثـَکَلَتکَ اُمُّکَ ما تُرید!؟ یعنى: مادرت به عزایت بنشیند؛ چه منظورى دارى!؟ حر در جواب امام حسین گفت: والله اگر کسى از عرب، غیر از تو که در چنین حالى هستى نام مادرم را می برد من نیز نام مادر او را میبردم و (میگفتم) مادرت برایت گریان شود. ولى بخدا قسم من راجع بنام مادر تو راهى ندارم جز اینکه نام او را بخوبى ببرم.
امام حسین به حر فرمود: چه منظورى دارى؟ گفت: منظور من این است که تو را نزد امیر عبید اللَّه ببرم. امام علیه السّلام فرمود: بخدا قسم که من تابع تو نخواهم شد. حر گفت: بخدا قسم من هم تو را رها نخواهم کرد. سه مرتبه این مقاله بین آنان رد و بدل شد. موقعى که گفتگوى ایشان بطول انجامید حر گفت: من مأمور نیستم با تو جنگ نمایم. فقط مأموریت من این است که تو را وارد کوفه کنم، اکنون که این مطلب را نمى ‏پذیرى پس راهى را انتخاب کن که نه داخل کوفه و نه وارد مدینه شوى و بدین وسیله مراعات انصاف شده باشد تا من نامه‏ اى براى ابن زیاد بنویسم. شاید خدا راهى پیش بیاورد و عافیت را نصیب من نماید که من در امر تو مداخله ننمایم. اکنون از این طریق برو…

نحوه ی تطبیق:

با توجه به محتوای این واقعه، پس از اتمام ماجرا و یا در میان ماجرا مخاطب را به محبت اهل بیت تذکر دهید. مثلاً یک نمونه تذکر که مرتبط با مباحث تازه در جامعه ی ما هم هست را بخوانید:
«آی مردم، ببینید که چجور محبت مادرش فاطمه ی زهرا، حر رو نجات داد! این خاصیت محبت اهل بیته ، این که قرآن می-فرماید:«مودّه فی القربی» یعنی همین، احترام حضرت زهرا رو نگه دار! … احترام حسین رو نگه دار! … احترام امام زمانت رو نگه دار! … چرا جلو امام زمانت گناه می کنی؟ چرا به آقات احترام نمی ذاری؟{این جملات باید دلسوزانه مطرح شود و نه طلبکارانه} قربونت بشم، سعی کن تمـــام زندگیت رو پر از محبت اهل بیت کنی. آی مادرا … ، بچه هاتون و با محبت حسین بزرگ کنید. محبت اهل بیت توی سبک زندگیت باید جاری بشه.»
البته ناگفته نماند که معمولاً روضه خوان ها از روضه ی حضرت حر برای «توبه کردن» استفاده می کنند، که این هم روشی پسندیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.