گریزهای مداحی غارت خیمه ها

گریزهای بصیرت افزا از روضه ی غارت خیمه ها

بررسی های کارشناسان انقلابی نشان می دهد که سطح حیا و غیرت در جامعه کاهش یافته است. البته این به معنای بحران نیست، امّا مسئولین فرهنگی باید نسبت به این مؤلفه ها حساس باشند. اتفاقاً تحقیقات و رصد مجامع فکری دشمن نشان می دهد که یکی از هدف گذاری های اصلی پایگاه های فرهنگی دشمن بر روی همین دو مقوله است. بر اساس روایات سطح ایمان فرد و جامعه با سطح غیرت و حیای آن رابطه مستقیم دارد. مداح باید به طور {دلسوزانه} از روضه ی غارت خیمه ها در غروب روز عاشورا استفاده کند و این مفاهیم را منتقل کند. ابتدا متن روضه را بخوانید.

غارت خیمه ها:

تاراج خیام امام حسین پس از شهادت حضرت سیدالشهدا:

أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَیمَهِ، ومَعَهُم شِمرُ بنُ ذِی الجَوشَنِ، فَقالَ : اُدخُلوا فَاسلُبوا بِزَّتَهُنَّ .فَدَخَلَ القَومُ أَخَذوا کُلَّ ما کانَ بِالخَیمَهِ حَتّى أفضَوا إلى قُرطٍ کانَ فی اُذُنِ اُمِّ کُلثومٍ ـ اُختِ الحُسَینِ ـ فَأَخَذوهُ وخَرَموا اُذُنَها، حَتّى کانَتِ المَرأَهُ لَتُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها حَتّى تُغلَبَ عَلَیهِ . وأخَذَ قَیسُ بنُ الأَشعَثِ قَطیفَهً لِلحُسَینِ علیه السلام کانَ یَجلِسُ عَلَیها فَسُمِّیَ لِذلِکَ قَیسَ قَطیفَهٍ وأخَذَ نَعلَیهِ رَجُلٌ مِنَ الأَزدِ یُقالُ لَهُ: الأَسوَدُ، ثُمَّ مالَ النّاسُ عَلَى الوَرسِ وَالخَیلِ وَالإِبِلِ، فَانتَهَبوها.
ترجمه:

مقتل الحسین علیه السلام خوارزمى: دشمنان پیش آمدند تا به گرد خیمه ها حلقه زدند. شمر بن ذى الجوشن نیز با آنها بود. او گفت: به درون خیمه ها بروید و جامه ها و متاعشان را بگیرید.
مردم وارد شدند و هر چه در خیمه ها بود برداشتند تا جایى که گوشواره امّ کلثوم خواهر حسین علیه السلام را هم گرفتند و گوشش را دریدند. حتّى جامه رویینِ زنان را به زور مى‌کشیدند و مى‌بردند. قیس بن اشعث قطیفه اى را برداشت که حسین علیه السلام بر روى آن مى‌نشس. او از این رو «قیسِ قطیفه» نامیده شد. همچنین مردى از قبیله اَزد به نام اسود، کفش هاى ایشان را برداشت و سپس مردم به سوى وسایل زنان و اسبان و شترها رفتند و آنها را به تاراج بردند.
مقتل الحسین للخوارزمی: ج ٢ ص ٣٧، الفتوح ابن اعثم کوفی: ج ۵ ص ١٢٠

نحوه ی تطبیق:

یک نکته ی مهم را همین اول اشاره می کنیم که نباید یک مداح از آن غفلت کرد. متأسفانه مقاتل امام حسین دچار تحریفات فراوان شده اند و بسیاری از روضه هایی که گاهی می شنویم، اعتبار سندی ندارند. گاهی اوقات روضه هایی خوانده می شود که با شأن اهل بیت در تناقض است. برای مثال در روضه ی اخیر{کشیدن گوشواره از گوش خواهر امام حسین} جای بحث جدی دارد. لذا بدون ذکر سند مقتل نخوانید.

در توضیح نحوه ی تطبیق این روضه با مفاهیم ذکر شده به طور خلاصه فقط به این نکته اشاره می کنیم که این روضه ذاتاً حال و هوایی {غیرتی} دارد. لذا از همین حال و هوا استفاده کنید. گاهی هم می توانید در میان روضه اشارات کوچکی به مفاهیم مذکور داشته باشید. برای مثال به این جملات توجه کنید: «آی غیرتیا … » «آی عزادار، نذار غیرت در وجودت کم بشه» «آی خانومی که برا چادر خاکی زینب گریه می کنی، حواست باشه، دشمن چادرت رو ازت غارت نکنه» «آی گریه کنا، تو رو جون امام حسین نذار غیرت، حیا، عفت تو جامعه کم شه …» البته این ها تنها چند مثال است، هنرمندی شما می تواند جملات دیگری را هم خلق کند.
در پایان این فصل به این نکته اشاره کنیم که این ها تنها چند مثال جزیی است که در حد توان برای آشنایی با روش کار مطرح کردیم، ادامه کار با خود شما ذاکران عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.