گریزهای مداحی وفات حضرت خدیجه

گریزهای مداحی وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

حرمت حضرت خدیجه علیها السلام نزد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم

پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هرگاه گوسفندی قربانی می نمود نخست سهم آشنایان و دوستان خدیجه علیها السلام را می فرستاد. هنگامی که هدیه ای برای آن حضرت می آوردند آن را برای دوستان خدیجه علیها السلام می فرستاد و می فرمود: دوستان او نیز برای من ارجمندند.
همچنین آورده اند که خدیجه علیها السلام همسایه ای داشت که بسیار به او می رسید و سفارش او را به پیامبر نیز نموده و آن حضرت هنگامی که غذای خوبی در خانه بود به احترام سفارش آن یار باوفا، بخشی از آن غذا را نیز برای او می فرستاد.( فروغ آسمان حجاز، خدیجه (س)، ص۲۶۱)
گریز به روضه حضرت زهرا علیها السلام هنگامی که سفارش فرزندان خود را به امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمود.

*****************

گریزهای مداحی وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

حضرت خدیجه علیها السلام در لحظات آخر عمر گرانقدر خویش به دخترشان فاطمه علیها السلام چنین گفتند:
یا حَبیبَتی! وَ یا قُرَّهَ عَینی! قَولی لِأَبیکِ اِنَّ اُمِّی تَقُولُ اَنَا خائِفَهٌ مِنَ القَبرِ اُریدُ مِنکَ رِدائکَ الَّذی تَلبِسُهُ حِینَ نُزُولِ الوَحیِ تُکَفِّنُنِی فیه.
هان ای محبوب دل مادر! نور دیده ام! به پدر گران قدرت بگو: مادرم می گوید: من از خانه قبر، شب اول قبر و تنهایی در قبر نگران و ترسانم، از شما تقاضا دارم که یکی از جامه های خویشتن را که به هنگام فرود فرشته وحی و دریافت پیام خدا و راز و نیازهای شبانه در بر می کردید به من هدیه کنید تا پس از مرگ، پیکرم با آن کفن گردد.
فاطمه علیها السلام تقاضای مادر را با پدر در میان گذاشت و پیامبر نیز بی درنگ ردای موردنظر را به فاطمه علیها السلام داد و او نیز با شادمانی آن را نزد مادر آورد.
هنگامی که آن بانوی گرامی جهان را بدرود گفت، پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به مراسم غسل او پرداخت و هنگامیکه خواست بر بدن ایشان جامه آخرت بپوشاند به ناگاه جبرئیل فرود آمد و پس از رساندن سلام خدا پیام خداوند را رساند که می فرمود:
جامه آخرت خدیجه علیها السلام از سوی ما می باشد، چرا که او ثروت و امکانات خویش را در راه دین و آیین ما هزینه نمود و آن گاه آن جامه بهشتی را به پیامبر داد و آن حضرت هم بدن مطهرء خدیجه علیها السلام را نخست با ردای خویش، آن گاه با آن جامه اهدایی کفن کرد و در آرامگاه «معلّی» در دامنه کوهی که بر فراز شهر مکه است به خاک سپرد.(ریاحین الشریعه، ج۲، ص۴۱۲)
گریزبه روضه قتلگاه حضرت اباعبدالله الحسین…مگربه کربلا کفن به غیربوریا نبود….

***************

گریزهای مداحی وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

وصیت حضرت خدیجه علیها السلام به اسماء

اسماء همسر «جعفر طیار علیه السلام» می گوید: لحظات آخر عمر حضرت خدیجه علیها السلام دیدم ایشان گریه می کند زمانیکه علت گریه را پرسیدم، او پاسخ داد: گریه ام برای فرا رسیدن هنگام رحلت نیست بلکه برای آن است که دختر گرانمایه فاطمه علیها السلام را ترک می کنم و شب عروسی او در کنارش نیستم تا او را مادرانه یاری و همراهی کنم.
اسماء گفت: سرورم! من اینک با شما پیمان می بندم که اگر تا آن زمان زنده بودم به جای شما او را مادری کنم.
در این هنگام حضرت خدیجه علیها السلام آرام و مطمئن چشم بر هم نهاد و از دنیا رحلت فرمود.
سالها بعد، زمان عروسی امیرالمؤمنین علیها السلام و حضرت فاطمه علیها السلام پس از آوردن عروس به خانه داماد، همه بستگان به دستور پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم رفتند. «اسما» باقی ماند، پیامبر دلیل ماندن او را جویا شد، او گفت: ماندن من در اینجا به خاطر پیمانی است که با خدیجه علیها السلام دارم، پیامبر با شنیدن این موضوع گریست و او را چنین دعا فرمود:
یا اَسماء قَضَی اللهُ لَکِ حَوائِجَ الدُّنیا وَالاخِرَه.(فاطمه الزهرا (س)، من المهد الی اللحد، ص۱۴۵٫)
ای اسماء خدا حوائج دنیا و آخرت تو را برآورد.
گریز به شهادت حضرت محسن علیه السلام که در آن لحظه هم، حضرت به وجود مادر محتاج بود ولی فضه را صدا زد.

*****************

گریزهای مداحی وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

فاطمه علیها السلام بهانه مادر را می گیرد

از امام صادق علیه السلام آورده اند که: به هنگام رحلت جانسوز حضرت خدیجه علیها السلام، پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، سخت غرق در اندوه بود که دختر ارجمندش فاطمه علیها السلام برگرد پدر می چرخید و پیاپی از مادر می پرسید:
جَعَلَت فاطِمَهُ تَلُوذُ بِرَسُولِ اللهِ وَ تَدُور حَولَهُ، وَ یَقُولُ یا اَبَهَ! اَینَ اُمّی؟!
پیامبر در این اندیشه بود که چه پاسخی به او بدهد، که در این هنگام فرشته وحی فرود آمد و گفت: ای پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، پروردگارت پیام می دهد که به ریحانه ات سلام برسان و به او بگو: مادرت در خانه ای پر شکوه، در بهشت پر نعمت و زیبای خداست.
فاطمه علیها السلام با شنیدن پیام خدا در وصف و شکوه مادرش، آرامش یافت و گفت: ذات بی همتای خدا و نام بلند او، سلام و سلام بخش است و سلام و سلامتی از سوی اوست و به سوی او باز می گردد و بر فرشته گرانقدر او سلام و درود باد.
اِنَّ اللهَ هُوَ السَّلام وَ مِنهُ السَّلام وَ اِلَیه السَّلام.
اشاره گریز: روضه بعد از شهادت حضرت زهرا علیها السلام و حالات حضرت زینب علیها السلام.

*****************

گریزهای مداحی وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

یاد خدیجه علیها السلام توسط پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم تا در این جهان بود هرگاه نام و یاد خدیجه اش به میان می آمد، بارانی از اشک از آسمان دیدگان فرو می بارید و می فرمود:
خَدیجَهُ وَ اَینَ مِثلُ خَدیجَهِ؟ صَدَّقتَنی حینَ کَذَّبتَنی النّاسُ. وَازَرتَنی عَلی دینِ اللهِ وَ اَعانَتی عَلَیهِ بِمالِها… .
از خدیجه سخن گفتید؟ کجا همانند آن بانوی خردمند و آن نمونه راستین و اخلاص پیدا می شود؟
او بود که آن شرایط بحرانی که مردم، مرا در دعوت آزادیخواهانه ام دروغگو می انگاشتند، با شهامت و ایمان، راستی و درستی مرا گواهی کرد و در راه دین خدا، یاری و همراهی مرا با درایت و توانمندی به دوش کشید و با دارایی خویش مرا در هدف های خدایی و انسانی ام مدد رساند.(بحار، ج۴۳، ص۱۳۰)
اشاره گریز: به روضه بعد از شهادت حضرت زهرا علیها السلام و غریبی امیرالمؤمنین علیه السلام.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمدباقر بدرالدین
    می 25, 2018 12:54 ب.ظ

    با سلام و تسلیت وفات جانسوز ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها از مطالب مفیدتون استفاده کردم٬ خدا اجرتون بده.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.