گریزهای مداحی روضه حضرت قاسم

 

گریزهای مداحی روضه حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام

 

گریزهای بصیرت افزا از روضه ی حضرت قاسم علیه السلام
بخش قابل توجهی از مخاطبان شما در جلسات نوجوانان هستند. اثری که بر نوجوانان می توانید بگذارید، بسیار بالاتر از هر مخاطب دیگری است. پس قدردان این فرصت ناب باشید و به جای تزریق اشعار بی خاصیت و بی فایده و گاهاً انحرافی، معارف را از طریق شعر به آنان برسانید. بدین صورت شما هم در زمره ی پیام رسانان مکتب امام حسین علیه السلام خواهید شد. روضه حضرت قاسم علیه السلام از شیرینی و لطافتی متناسب طبع نوجوانان برخوردار است. برای آشنایی با شرح واقعه مطلب را از کتاب تاریخ طبری نقل می کنیم.
ماجرای شهادت حضرت قاسم بن الحسن:
به نقل از حُمَید بن مسلم : جوانى به سان پاره ماه شمشیر به دست، به سوى ما آمد. او پیراهن و بالاپوش و کفش هایى داشت که بند یک لِنگه اش پاره شده بود، و از یاد نبرده ام که لنگه چپ آن بود. عمرو بن سعد بن نُفَیل اَزْدى به من گفت: به خدا سوگند بر او حمله مى برم. به او گفتم : سبحان اللّه! از آن چه مى خواهى؟! کُشتن همین کسانى که گرداگردِ آنها را گرفته اند براى تو بس است. گفت: به خدا سوگند، به او حمله خواهم بُرد!
آن گاه بر او حمله بُرد و باز نگشت تا با شمشیر بر سرش زد. آن جوان به صورت [بر زمین] افتاد و فریاد برآورد: عموجان! حسین علیه السلام مانند باز شکارى نگاهى انداخت و مانند شیر شرزه به عمرو، یورش بُرد و او را با شمشیر زد. او ساعد دستش را جلوى آن گرفت امّا از آرنج ، قطع شد. فریادى کشید و از امام علیه السلام کناره گرفت. سواران کوفه یورش آوردند تا عمرو را از دست حسین علیه السلام بِرَهانند؛ امّا عمرو در جلوى سینه مَرکب ها قرار گرفت و سواران با اسب بر روى او رفتند و وى را لگدمال کردند تا مُرد.
غبار [ نبرد ] که فرو نشست حسین علیه السلام بر بالاى سر جوان ایستاده بود و او پاهایش را از درد به زمین مى کشید. حسین علیه السلام فرمود: «از رحمت خدا دور باد گروهى که تو را کُشتند و کسانى که طرفِ دعوایشان در روز قیامت جدّ توست!». سپس فرمود: «به خدا سوگند ، بر عمویت گران مى آید که او را بخوانى و پاسخت را ندهد یا پاسخت را بدهد و سودى نداشته باشد؛ صدایى که ـ به خدا سوگند ـ جنایتکاران و تجاوزگران بر آن فراوان و یاورانش اندک اند».
سپس او را بُرد و گویى مى بینم که پاهاى آن جوان بر زمین کشیده مى شود و حسین علیه السلام ، سینه اش را بر سینه خود ، نهاده است. با خود گفتم : با او چه مى کند؟ او را آورد و کنار فرزند شهیدش على اکبر و کشتگان گِرد او ـ که از خاندانش بودند ـ گذاشت. نام آن جوان را پرسیدم. گفتند: قاسم بن حسن بن على بن ابى طالب است.
نحوه ی تطبیق:
معمولاً روضه حضرت قاسم به ماجرایی که در شب عاشورا اتفاق افتاده مطرح می شود؛ ماجرایی که در آن حضرت قاسم علیه السلام شهادت در راه خدا را از عسل شیرین تر می خواند. از آنجایی که اوج روضه سنگین است، سخن گفتن در میان روضه زیاد مناسب به نظر نمی رسد. لذا قبل از آغاز ماجرای رزم حضرت قاسم سخن خود را بگویید. برای مثال این گونه بحث را آغاز کنید:
«آی نوجوونا … خوب گوش بدید ببینید چی می گم، فدای شما بشم که اینقدر قشنگ برای قاسم علیه السلام گریه می کنید، خدا اینقَدر این اشکای شما را خریداره که به کمتر از بهشت راضی نمی شه. یادت باشه عزیزم، این {قاسم}ی که براش گریه می کنی و زار می زنی، اون قدر پاک شده، اون قدر امامش رو خوب شناخته که می گه شهادت برام از عسل هم شیرین تره، کدوم یکی از ماها می تونیم چنین ادعایی کنه؟ ها؟ توی این دنیا یادت باش دنبال کی داری راه می ری! یادت باشه از کی الگو می گیری! تو نباید به کمتر از حضرت قاسم راضی بشی! آی قربون اشکای شما بشم … »
یک نکته مهم در ارتباط با مخاطب نوجوان این است که عواطف در این سنین بسیار بالاست، لذا روی مدیریت و استفاده ی صحیح از عواطف نوجوانی می توانید {با رعایت تقوا} سرمایه گذاری کنید.
در تطبیق روضه حضرت قاسم تأکید بر روی مفاهیم ذیل توصیه می شود:
شهادت طلبی، الگوی مناسب نوجوان، قدرشناسی عمر نوجوانی، شناخت حقیقی از امام و … .
همانطور که می بینید در مواردی که تاکنون ذکر کردیم جملاتی که برای انتقال محتوا استفاده شد بسیار مختصر و کوتاه بود. گاهی اوقات شما در مدت کمتر از یک دقیقه باید این تطبیق معانی را با مقتل انجام دهید.
برای تسلط بیشتر شما بر محتوا دو توصیه ی مهم دیگر هم داریم:
۱٫ پیگیری دائمی بیانات مقام معظم رهبری و تدبر در منویات حضرت آقا
۲٫ توجه به متون عربی مقاتل با توجه دقیق بر روی اعراب گذاری متون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.